Organizacja
-
Stowarzyszenie FestivALT
Plenerowe wydarzenie prezentujące twórcze i partycypacyjne praktyki transmisji pamięci miejsc trudnego dziedzictwa w przestrzeni zielonej.
[HARMONOGRAM PONIŻEJ]
Nawarstwiające się wątki historyczne, niewyraźnie wytyczone granice terenu, parkowo-rekreacyjna funkcja i wielość podmiotów życia społecznego chcących decydować o jego przyszłości sprawia, że teren byłego obozu w Płaszowie stanowi doskonały przykład tego, co Międzynarodowa Rada Muzeów (ICOM) określa jako miejsce trudnego dziedzictwa.
Uwzględnienie różnych perspektyw dotyczących charakteru tego miejsca i jego historii stanowi szansę do spotkania, konstruktywnej rozmowy, edukacji i rozwoju. Poprzez zaangażowanie do wspólnych działań ludzi o różnych perspektywach, możliwe jest zainicjowanie procesu wielowątkowej interpretacji wyjątkowego miejsca pamięci i wspólne planowanie jego przyszłości.
Od momentu powstania w 2017 roku, jedną z głównych misji FestivALT-u jest oferowanie neutralnej platformy wymiany poglądów i inicjowanie wspólnego działania, pomimo istniejących różnic. Kierując się tymi założeniami, zainicjowaliśmy szereg innowacyjnych programów i dobrych praktyk mających na celu podniesienie świadomości dotyczącej skomplikowanej historii tego miejsca oraz stworzenie przestrzeni dialogu między przedstawicielami różnych grup interesariuszy.
Plenerowe dwudniowe wydarzenie "Zielone Upamiętnianie: Działania poprzez sztukę" stanowi podsumowanie tych działań. Jego założeniem jest wielowątkowa opowieść o pamięci miejsca przy pomocy alternatywnych i artystycznych działań służących transmisji pamięci w zgodzie z naturą i przestrzenią zieloną. Zaprezentujemy nowatorskie sposoby upamiętniania, skoncentrowane na innowacyjnych strategiach współpracy i multidyscyplinarnym podejściu do budowania społeczności dziedzictwa oraz łączące obywatelski aktywizm, sztukę i urbanistykę.
Wydarzenie zostało objęte patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
Program jest realizowany w ramach projektu NeDiPa: Negotiating Difficult Pasts, który realizujemy wspólnie z Fundacją Zapomniane oraz Fundacją Urban Memory Foundation, dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Citizens, Equality, Rights and Values (CERV).
Program jest realizowany w ramach projektu NeDiPa: Negotiating Difficult Pasts, który realizujemy wspólnie z Fundacją Zapomniane oraz Fundacją Urban Memory Foundation, dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Citizens, Equality, Rights and Values (CERV).
Wydarzenie zostało objęte patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
Program jest realizowany w ramach projektu NeDiPa: Negotiating Difficult Pasts, który realizujemy wspólnie z Fundacją Zapomniane oraz Fundacją Urban Memory Foundation, dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Citizens, Equality, Rights and Values (CERV).
Postulaty mieszkańców będą zbierane w ramach projektu Miejsca Pamięci i Zapominania, realizowanego z Funduszy norweskich z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy EOG.
↓↓↓ [EN BELOW] ↓↓↓
W piątek 14 października zapraszamy na Zielony Szabat, który otworzy FestivALTowy weekend Zielonego Upamiętniania.
Ta wyjątkowej szabatowa kolacja upłynie nam na refleksji nad związanym z Szabatem przykazaniem "Szamor we Zachor," co oznacza “Przestrzegaj i Pamiętaj ” albo “Ochraniaj i Pamiętaj”.
W każdy szabat, zapalamy dwie świece i wypowiadamy modlitwę - "Szamor weZachor beDibur Echad" -. czyli “[Słowa] Ochraniaj i Pamiętaj [Szabat] zostały wypowiedziane jednocześnie”. Akceptując ich równoważność.
Podczas Zielonego Szabatu rozpoczynającego nasz weekend Zielonego Upamiętniania, zastanowimy się nad tymi pojęciami w kontekście miejsc traumy i trudnej historii. Zwłaszcza tych obecnie znajdujących się na terenach zielonych. Co oznacza „Ochraniaj i Pamiętaj” w kontekście tych miejsc? Jak rozstrzygać przecięcie pamięci ze środowiskiem? Co powinno być potraktowane priorytetowo?
Podczas naszego Zielonego Szabatu przywitamy Szabat, zjemy wspólnie pyszny wegetariański, wegański i ekologiczny posiłek. Obecni będą artyści oraz goście specjalni, którzy zaszczycą nas swoją obecnością przez cały weekend.
Dołącz do FestivALT-u i bądź częścią kolejnego wspaniałego Szabatu. Nasz “Zielony Szabat” jest otwarty dla każdego, kto chce się przyłączyć, niezależnie od pochodzenia czy wyznania.
Kolacja zaczyna się o 19:00. Rejestracja jest obowiązkowa.
Do posiłku zostanie dołączony kieliszek wina, ale możesz również przynieść coś dodatkowego dla stołu.
KIEDY: piątek, 14 października o godz. 19.00
GDZIE: CentrALT, ul. Józefińska 9
REJESTRACJA: Rejestracja jest równoznaczna z deklaracją uiszczenia darowizny na rzecz stowarzyszenia w wysokośc 100 zł. Liczba miejsc jest ograniczona.
----
[EN VERSION]
On Friday, October 14, we invite you to a Green Shabbat to open our Green Commemoration weekend.
We will be filtering this particular Green Shabbat through the notion of Shamor veZachor, or in English, To Remember and to Preserve.
Each Shabbat, we light two candles; one to “remember” and one to “preserve”, and utter the words “Shamor ve Zachor beDibbur ehad, meaning “To Remember and Preserve Shabbat in one utterance”.
As we welcome this Green Shabbat and our weekend of Green Commemoration, we will consider how the notion of “Shamor ve Zachor/To Remember and Preserve” applies to sites of traumatic histories, particularly those located in green areas. What does it mean to "Remember and Preserve" when considering these sites? How should we negotiate the intersection of memory with the environment? What, if anything, should be prioritized/compromised on.
During our Green Shabbat, we will welcome Shabbat, and share a delicious vegetarian, vegan and environmentally friendly meal. Artists and thinkers for the weekend will be present as well as special guests.
Please join us for what will surely be another wonderful FestivALT Shabbat. Our Green Shabbat is open to all who want to join, whether you are Jewish or not.
The dinner begins at 7.00 PM. Registration is mandatory, places are limited.
A glass of wine will be included with the meal, though you are invited to also bring something additional for the table.
WHEN: Friday, October 14, at 7.00 PM
WHERE: CentrALT, Jozefinska 9
REGISTRATION: Please email us at info@festivalt.com to indicate your interest. Once approved we will ask you to donate 100 PLN towards the costs of organizing the dinner.
Etnobotanik, technik farmacji, biolog. Jego przygoda z roślinami leczniczymi zaczęła się w studium farmaceutycznym. Swoją wiedzę pogłębiał studiując na Uniwersytecie Jagiellońskim (kierunek biologia i geologia, specjalność ochrona przyrody), łącząc teorię z praktyką – wielokrotnie brał udział w obozach botanicznych i spotkaniach sekcji botanicznej koła przyrodników, uczestniczył w ogólnopolskich konferencjach etnobotanicznych. Był jednym z kluczowych partnerów przy powołaniu Ogrodu Leczniczych Roślin Płaszowa przy Dąbrówki 7 w Krakowie.
Były niemiecki obóz koncentracyjny KL Plaszow na Podgórzu to największe w Krakowie – obok byłego getta – miejsce zagłady Żydów. Już od bardzo dawna, to teren rekreacyjny, zatem miejsce pamięci – a zarazem zapominania. Jest to też miejsce, które generuje moc uzdrawiania, objawiającą się w roślinach. Obszar KL Plaszow pozostał po wojnie niezagospodarowany i pozostawiony przyrodzie. Obecnie pokrywają go łąki i zagajniki, wśród których odnajdziemy zróżnicowane nisze ekologiczne dla wielu gatunków roślin i zwierząt.
Podczas spaceru "Lecznicze Rośliny Płaszowa" z Etnobotanikiem Karolem Szurdakiem poznamy rośliny jadalne i lecznicze. Nauczymy się je rozpoznawać i poznamy ich właściwości i sposoby wykorzystywania. Po spacerze zapraszamy na warsztaty, podczas których, wykonując lecznicze maceraty i mieszanki – z zebranych wcześniej ziół z KL Plaszow – spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie czy naznaczona ludobójstwem ziemia Płaszowa generuje siły lecznicze oraz czy są granice ich wykorzystania.
Etnobotanik, technik farmacji, biolog. Jego przygoda z roślinami leczniczymi zaczęła się w studium farmaceutycznym. Swoją wiedzę pogłębiał studiując na Uniwersytecie Jagiellońskim (kierunek biologia i geologia, specjalność ochrona przyrody), łącząc teorię z praktyką – wielokrotnie brał udział w obozach botanicznych i spotkaniach sekcji botanicznej koła przyrodników, uczestniczył w ogólnopolskich konferencjach etnobotanicznych. Był jednym z kluczowych partnerów przy powołaniu Ogrodu Leczniczych Roślin Płaszowa przy Dąbrówki 7 w Krakowie.
Były niemiecki obóz koncentracyjny KL Plaszow na Podgórzu to największe w Krakowie – obok byłego getta – miejsce zagłady Żydów. Już od bardzo dawna, to teren rekreacyjny, zatem miejsce pamięci – a zarazem zapominania. Jest to też miejsce, które generuje moc uzdrawiania, objawiającą się w roślinach. Obszar KL Plaszow pozostał po wojnie niezagospodarowany i pozostawiony przyrodzie. Obecnie pokrywają go łąki i zagajniki, wśród których odnajdziemy zróżnicowane nisze ekologiczne dla wielu gatunków roślin i zwierząt.
Podczas spaceru "Lecznicze Rośliny Płaszowa" z Etnobotanikiem Karolem Szurdakiem poznamy rośliny jadalne i lecznicze. Nauczymy się je rozpoznawać i poznamy ich właściwości i sposoby wykorzystywania. Po spacerze zapraszamy na warsztaty, podczas których, wykonując lecznicze maceraty i mieszanki – z zebranych wcześniej ziół z KL Plaszow – spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie czy naznaczona ludobójstwem ziemia Płaszowa generuje siły lecznicze oraz czy są granice ich wykorzystania.
Choreografka, tancerka, performerka. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013 oraz Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne m.in. „Europa. Śledztwo”, “it will come later”, “kula”, “still standing”, „Kuliści”. W latach 2018-2020 związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Kuratorka programu Ruch w Instytucie (2017-19) – regularnych zajęć z ruchu i świadomości ciała dla aktorów, performerów i ludzi teatru. Prowadzi także zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie na kierunku Wiedza o Teatrze. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ja budowania tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów. Jest zwolenniczką powrotu do ciała jako do źródła niekończącej się inspiracji i kreatywności oraz odrodzenia.
Niezależna tancerka, performerka, choreografka, tworząca przede wszystkim kolektywnie i interdyscyplinarnie. Absolwentka ACTS/École de Danse Contemporaine w Paryżu oraz The Place, London Contemporary Dance School. Współtworzy międzynarodowy movement band The Yonis, inicjatywę choreograficzną praktyki siostrzeństwa oraz Laboratorium Ciała w Krakowskim Centrum Choreograficznym. Jest również członkinią zespołu Robert Diabeł. Monika tworzy autorskie projekty i spektakle oraz choreografie do filmów, muzeów oraz przedstawień teatralnych ( m.in. Teatr Ochoty, Łazienki Królewskie w Warszawie, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, czy Muzeum Narodowe w Krakowie). Jako tancerka pracowała z takimi artystami jak: Victor Quijada, Richard Siegal, Dan Van Huynh, Elinor Lewis, Weronika Pelczyńska, Kaori Ito, Kasia Witek, Agnieszka Glińska, Rafaela Sahyoun oraz Stefano Silvino.
Doktor, antropolożka, badaczka, współautorka inicjatywy Laboratorium muzeum oraz „Muzea dla klimatu”. Dyrektorka Centrum Cyfrowego.Interesuje ją społeczna rola instytucji kultury oraz ich relacje z odbiorcami, specjalizuje się w analizie i wdrażaniu strategii partycypacyjnych, badaniach publiczności oraz otwieraniu dostępu do zasobów dziedzictwa. W pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci i rolą instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości. Wiceprezeska Fundacji Zapomniane, zajmującej się odnajdywaniem i lokalizowaniem zapomnianych, nieupamiętnionych grobów ofiar Zagłady.
Zapraszamy na plenerowy pokaz performensu “Still Standing” w wykonaniu Moniki Szpunar i Weroniki Pelczyńskiej.
To działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako nośnik pamięci i żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca – w tym wypadku okolic dawnego Obozu KL Płaszów. Działanie wchodzi w dialog z historyczną choreografią izraelskiej choreografki Noa Eshkol przygotowanej przez nią specjalnie na obchody 10. rocznicy powstania w Getcie Warszawskim i zaprezentowanej w 1953 roku w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu.
Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, “Still Standing” stawia pytanie o troskę jako możliwą postawę wobec tego, co pozostało z historii – troskę, która kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także ku teraźniejszości i przyszłości. Fizyczne działanie poprzez ciała performerek w ruchu prowokuje również pytania o to, w jaki sposób tak efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia, zwłaszcza w miejscach związanych z trudną pamięcią? Co ruch może wydobywać z danej przestrzeni i jej historii?
Umieszczając ciała w konkretnej przestrzeni – wraz ze wszystkimi jej warstwami – “Still Standing” eksperymentuje z tworzeniem obrazów i poddawaniem ich interpretacji obserwatorów. Badając relacje przekształcone w fizyczne działanie, stara się być w ciągłym ruchu od przeszłości do teraźniejszości, od tego, co indywidualne do tego, co zbiorowe.
Komponentowi choreograficznemu przedstawienia będzie towarzyszyć autonomiczna część audio (opcjonalna). Osoby, które chcą jej posłuchać podczas wydarzenia proszone są o przyniesienie własnych telefonów i słuchawek. Jeśli nie macie takiej możliwości napiszcie do nas: info@festivalt.com, pomożemy.
Działanie prezentowane jest już po raz trzeci, w ramach święta Sukkot, zwanego Świętem Szałasów. To radosna żydowska celebracja upamiętniająca czas mieszkania w szałasach i namiotach podczas ucieczki Izraelitów z Egiptu. Zachęcamy do spotkania z nami w tym dniu w plenerze, wśród zieleni wokół terenu dawnego Obozu Płaszów.
---
Pomysł: Aleksandra Janus, Weronika Pelczyńska
Wykład/głos: Aleksandra Janus
Performance: Monika Szpunar, Weronika Pelczyńska
Performance powstał w w 2020 roku we współpracy z FestivALTem i od tego czasu był prezentowany w różnych odsłonach w Warszawie i Lublinie. Dalsza praca nad nim była możliwa dzięki wsparciu i we współpracy z Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (w ramach projektu Thinking Through the Museum), a także wsparciu Allianz Kulturstiftung oraz Paidea Institute for Jewish Studies.
Koordynator projektów w Fundacji Edukacja dla Demokracji, gdzie koordynuje projekty edukacyjne, prowadzi szkolenia dla organizacji pozarządowych i nauczycieli oraz wspiera realizację projektów zFunduszu Pomocowego PAFW. Trzykrotnie nauczyciel w rejsach „Niebieskiej Szkoły” na żaglowcu „Fryderyk Chopin”. Trzykrotnie wybrany do Samorządu Mieszkańców Saskiej Kępy. Współtwórca i prezes dzielnicowego stowarzyszenia “Wiatrak”. Członek Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Wikimedia Polska. Wolny czas poświęca na żeglarstwo, rower i wycieczki krajoznawcze.
--
Postulaty mieszkańców będą zbierane w ramach projektu Miejsca Pamięci i Zapominania, realizowanego z Funduszy norweskich z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy EOG.
Niełatwo po raz kolejny wracać do rozmowy o przyszłym kształcie terenu poobozowego KL Plaszow oraz upamiętnienia obozu, jednak głos mieszkańców ma duże znaczenie dla przyszłości tego upamiętnienia. Po serii prowadzonych przez kilka miesięcy wywiadów z mieszkańcami, potomkami, przedstawicielami społeczności żydowskiej i różnych instytucji, zapraszamy do wspólnej rozmowy o potrzebach sąsiadów KL Plaszow w kontekście powstającego muzeum. Wnioski i postulaty zebrane w trakcie spotkania przekażemy do Muzeum Miejsce Pamięci KL Plaszow podczas wydarzenia Zielone Upamiętnienia. Wyzwania Trudnego Dziedzictwa: https://www.facebook.com/events/411728567566664
---
(Wydarzenie towarzyszące)
Postulaty mieszkańców będą zbierane w ramach projektu Miejsca Pamięci i Zapominania, realizowanego z Funduszy norweskich z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego z Funduszy EOG.
Dziękujemy Spółdzielni "Kabel" za użyczenie przestrzeni na spotkanie.
Anna Schapiro jest artystką wizualną i pisarką. Jej prace pokazywane były m.in. w Bazylei, Berlinie, Dreźnie, Hamburgu, Heidelbergu, Łodzi, Lublinie, Nowym Jorku, Porto, Stuttgarcie i we Wrocławiu w MWW. Prace wizualne Anny Schapiro poruszają się między rzeźbą a malarstwem. W przeciwieństwie do klasycznej idei dzieła artystycznego o ustalonej formie, są one elastyczne i często dopasowują się do wybranego miejsca niczym druga skóra. Dana przestrzeń jest nie tylko miejscem realizacji dzieła, lecz staje się jego aktywnym nośnikiem. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź: www.annaschapiro.com
Dołącz do rozmowy oraz partycypacyjnego działania, podczas którego wspólnie wytyczymy historyczne granice – dziś nieoznaczone - dwóch cmentarzy żydowskich na terenie KL Płaszów. Działanie poprowadzi żydowska artystka, pracująca z naturalnymi pigmentami na bazie ziemi, Anna Schapiro z Berlina.
Działanie jest realizowane przez Fundajcę Urban Memory Foundation we współpracy z FestivALT w ramach projektu Miejsca Pamięci i Zapominania.
Dziękujemy Komisji Rabinicznej ds. Cmentarzy, Żydowskiej Gminie Wyznaniowej w Krakowie, Muzeum KL Plaszow, Konserwatorowi Miejskiemu oraz Plastyk Miejskiej za wsparcie tego działania.
Wydarzenie odbędzie się po polsku i po angielsku.
Aleksander Schwarz — wieloletni ekspert Komisji Rabinicznej ds. Cmentarzy, specjalista ds. prawa żydowskiego w dziedzinie cmentarzy i pochówków, prezes Fundacji Zapomniane. Odtwarza historyczne granice cmentarzy i ich strefy grzebalne, prowadzi poszukiwania nieupamiętnionych grzebalisk Żydów z czasów Zagłady, w oparciu o zgodne z Halachą nieinwazyjne metody badań.
Uczeń profesora Karczewskiego z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w zakresie interpretacji badań (danych) georadarowych oraz współpracownik dr inż. Sebastiana Różyckiego z Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej w zakresie synchronizacji archiwalnych map i interpretacji niemieckich zdjęć lotniczych. Opiniuje projekty upamiętnień oraz prac konserwacyjnych i archeologicznych w byłych obozach Zagłady, a także sprawuje nadzór nad ich przebiegiem.
W tym w latach 2002-2003 nadzorował budowę Muzeum – Miejsca Pamięci w Bełżcu (Oddziału Państwowego Muzeum na Majdanku), a od 2012 r. jest członkiem zespołu archeologicznego Wojciecha Mazurka badającego teren byłego obozu Zagłady w Sobiborze, w związku z realizacją budowy upamiętnienia.
Od 10 lat regularnie prowadzi warsztaty o obyczajach żydowskich związanych z pochówkiem kierowane do szerokiego kręgu odbiorców: młodzieży szkolnej, studentów, nauczycieli, grup wyznaniowych i grup osób dotkniętych wykluczeniem społecznym, w tym osadzonych zakładów karnych w Polsce.
Zapraszamy na sąsiedzki spacer z psami, podczas którego Aleksander Schwarz, ekspert ds. prawa żydowskiego dotyczącego pochówków i cmentarzy, wprowadzi uczestników w zagadnienia związane z regułami zachowania w miejscach, w których znajdują się żydowskie pochówki.
Spacer jest pomyślany jako prezentacja tych zasad w praktyce — będziemy poruszać się po takich obszarach, gdzie możemy, z poszanowaniem dla prawa żydowskiego, spacerować z psami, porozmawiamy także o tym, czego prawo żydowskie wymaga od nas w miejscach, gdzie znajdują się pochówki.
--
Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc i duże zainteresowanie prosimy brak zwłoki przy rejestracji.
Choreografka, tancerka, performerka. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013 oraz Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne m.in. „Europa. Śledztwo”, “it will come later”, “kula”, “still standing”, „Kuliści”. W latach 2018-2020 związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Kuratorka programu Ruch w Instytucie (2017-19) – regularnych zajęć z ruchu i świadomości ciała dla aktorów, performerów i ludzi teatru. Prowadzi także zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie na kierunku Wiedza o Teatrze. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ja budowania tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów. Jest zwolenniczką powrotu do ciała jako do źródła niekończącej się inspiracji i kreatywności oraz odrodzenia.
Niezależna tancerka, performerka, choreografka, tworząca przede wszystkim kolektywnie i interdyscyplinarnie. Absolwentka ACTS/École de Danse Contemporaine w Paryżu oraz The Place, London Contemporary Dance School. Współtworzy międzynarodowy movement band The Yonis, inicjatywę choreograficzną praktyki siostrzeństwa oraz Laboratorium Ciała w Krakowskim Centrum Choreograficznym. Jest również członkinią zespołu Robert Diabeł. Monika tworzy autorskie projekty i spektakle oraz choreografie do filmów, muzeów oraz przedstawień teatralnych ( m.in. Teatr Ochoty, Łazienki Królewskie w Warszawie, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, czy Muzeum Narodowe w Krakowie). Jako tancerka pracowała z takimi artystami jak: Victor Quijada, Richard Siegal, Dan Van Huynh, Elinor Lewis, Weronika Pelczyńska, Kaori Ito, Kasia Witek, Agnieszka Glińska, Rafaela Sahyoun oraz Stefano Silvino.
Doktor, antropolożka, badaczka, współautorka inicjatywy Laboratorium muzeum oraz „Muzea dla klimatu”. Dyrektorka Centrum Cyfrowego.Interesuje ją społeczna rola instytucji kultury oraz ich relacje z odbiorcami, specjalizuje się w analizie i wdrażaniu strategii partycypacyjnych, badaniach publiczności oraz otwieraniu dostępu do zasobów dziedzictwa. W pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci i rolą instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości. Wiceprezeska Fundacji Zapomniane, zajmującej się odnajdywaniem i lokalizowaniem zapomnianych, nieupamiętnionych grobów ofiar Zagłady.
Zapraszamy na plenerowy pokaz performensu “Still Standing” w wykonaniu Moniki Szpunar i Weroniki Pelczyńskiej.
To działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako nośnik pamięci i żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca – w tym wypadku okolic dawnego Obozu KL Płaszów. Działanie wchodzi w dialog z historyczną choreografią izraelskiej choreografki Noa Eshkol przygotowanej przez nią specjalnie na obchody 10. rocznicy powstania w Getcie Warszawskim i zaprezentowanej w 1953 roku w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu.
Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, “Still Standing” stawia pytanie o troskę jako możliwą postawę wobec tego, co pozostało z historii – troskę, która kieruje nas nie tylko w przeszłość, ale także ku teraźniejszości i przyszłości. Fizyczne działanie poprzez ciała performerek w ruchu prowokuje również pytania o to, w jaki sposób tak efemeryczne formy mogą być wykorzystywane jako strategie upamiętnienia, zwłaszcza w miejscach związanych z trudną pamięcią? Co ruch może wydobywać z danej przestrzeni i jej historii?
Umieszczając ciała w konkretnej przestrzeni – wraz ze wszystkimi jej warstwami – “Still Standing” eksperymentuje z tworzeniem obrazów i poddawaniem ich interpretacji obserwatorów. Badając relacje przekształcone w fizyczne działanie, stara się być w ciągłym ruchu od przeszłości do teraźniejszości, od tego, co indywidualne do tego, co zbiorowe.
Odbywając się w miejscu śmierci, wydarzenie stawia pytanie o to, w jaki sposób możemy wyrażać swój szacunek dla niego. Będąc formą upamiętnienia, podejmuje refleksję nad tym, jakie formy pamiętania są adekwatne i możliwe w miejscu takim, jak to.
Komponentowi choreograficznemu przedstawienia będzie towarzyszyć autonomiczna część audio (opcjonalna). Osoby, które chcą jej posłuchać podczas wydarzenia proszone są o przyniesienie własnych telefonów i słuchawek. Jeśli nie macie takiej możliwości napiszcie do nas: info@festivalt.com, pomożemy.
Działanie odbywa się cyklicznie i już po raz trzeci prezentowane jest w czasie święta Sukkot, zachęcając do spotkania na zewnątrz, wśród zieleni, wokół terenu dawnego obozu Płaszów.
---
Performens trwa około 40 min.
Towarzyszy mu nagranie audio, którego można posłuchać na swoim telefonie. Jest to opcjonalne. Nagranie znajduje się na: festivalt.com/pl-still-standing/
Performens można oglądać z dowolnego miejsca, można podejść bliżej performerek, ustawić się za nimi lub przemieszczać się w trakcie oglądania. Zapraszamy i zachęcamy do tego, żeby skorzystać z tej możliwości!
Pomysł: Aleksandra Janus, Weronika Pelczyńska
Wykład/głos: Aleksandra Janus
Performance: Monika Szpunar, Weronika Pelczyńska
Performance powstał w w 2020 roku we współpracy z FestivALTem i od tego czasu był prezentowany w różnych odsłonach w Warszawie i Lublinie. Dalsza praca nad nim była możliwa dzięki wsparciu i we współpracy z Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (w ramach projektu Thinking Through the Museum), a także wsparciu Allianz Kulturstiftung oraz Paidea Institute for Jewish Studies.
Oprowadzanie po terenie KL Plaszow dla międzynarodowych studentów Instytutu Studiów Międzykulturowych UJ (wydarzenie zamknięte)