święto Meiselsa (I edycja)
Program
Serdecznie zapraszamy do udziału w Święcie Meiselsa, które odbędzie się w sobotę, 16.03.2024 r.
Celem Święta Meiselsa jest popularyzacja wiedzy o Dowie Berze Meiselsie (1798-1870) – naczelnym rabinie Krakowa, a później Warszawy, przedsiębiorcy, polityku, orędowniku przyznania Żydom pełni praw obywatelskich oraz patriocie gorąco popierającym polskie dążenia narodowowyzwoleńcze – oraz integracja lokalnej społeczności.
Chcemy przybliżyć – mieszkankom i mieszkańcom Krakowa, ale także turystkom i turystom odwiedzającym miasto – nieznany, chlubny rozdział polsko-żydowskiej współegzystencji przez pryzmat innego okresu historycznego, niż dominująca w mnemonicznej panoramie Krakowa (oraz całego kraju) Zagłada.
Święto Meiselsa to inicjatywa społeczno-edukacyjno-kulturalna, która wydobędzie patrona ulicy z anonimowości, a dodatkowo pozwoli stworzyć prawdziwie sąsiedzki, sprzyjający integracji klimat w miejscu zdominowanym przez turystykę.
W programie między innymi: wykłady (dr Paweł Szapiro, Karolina Jakoweńko, Pamela Grajny-Brzezińska), koncert Mojše Band, rozmowy, degustacje kuchni żydowskiej w okolicznych lokalach i inne atrakcje.
Szczegółowy program poniżej (więcej szczegółów otwiera się po kliknięciu na wybrane wydarzenie)
Partnerzy
-
Paweł Szapiro
Historyk holokaustu, edukator, autor i publicysta. Specjalista od stosunków polsko-żydowskich i prasy podziemnej w Polsce. Autor licznych publikacji, między innymi przełomowej "Wojny żydowsko-niemieckiej", opisującej stosunek społeczeństwa polskiego wobec Żydów i powstania w getcie, na podstawie analizy polskiej pracy konspiracyjnej. Recenzje jego książek ukazały się między innymi w dodatku literackim do magazynu "Times". Kurator, kolekcjoner sztuki i ekspert w dziedzinie historii sztuki. Inicjator projektu Żyd Niemalowany i prezes Fundacji. Wieloletni kurator wystawy "Żyd Niemalowany", której zrealizował niemal 70 odsłon w Polsce i na świecie. Specjalista w dziedzinie XIX-wiecznej prasy ilustrowanej.
Wykład dotyczyć będzie fenomenu XIX-wiecznej prasy ilustrowanej jako istotnego narzędzia budowania wizji nowoczesnego społeczeństwa polskiego w okresie, w którym żył i działał Dow Ber Meisels. Goerg Brandes, XIX-wieczny duński publicysta, ów moment historyczny opisuje był następująco:
"Polacy, zarówno chrześcijańskiej, jak i żydowskiej wiary, czuli, iż choć nie tworzą jednej społeczności, są jednakże jednym narodem. Bratanie się ludu z Żydami rozwiązało w Warszawie w r. 1860 kwestię równouprawnienia tych ostatnich, a gdy w lutym 1861 r. na Placu Zamkowym strzelano do klęczącego tłumu, który wobec rosyjskich armat zaintonował śpiewy narodowe i błagał Boga, by Polakom wrócił „Ojczyznę i Wolność” Żydów ogarnął nieodparty pociąg do wyraźnego i jawnego zamanifestowania swych uczuć narodowych. Masy ich udały się pod przewodem rabinów do kościołów katolickich, podczas gdy chrześcijanie tłumnie zbierali się w synagogach, a tu i tam śpiewano jedne i te same hymny."
(Georg Brandes, Indtryk fra Polen, København 1888).
Ten relatywnie nieznany szerokiej publiczności okres przybliżony zostanie w bogato ilustrowanym wykładzie, podczas którego zostaną pokazane także oryginalne, unikatowe grafiki z Kolekcji “Żyd Niemalowany”.
-
Pamela Grajny-Brzezińska
Dyplomowana konserwator dzieł sztuki. Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Jej praca magisterska wykonana pod kierunkiem prof. Edwarda Kosakowskiego otrzymała wyróżnienie w Konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków RP i Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie, dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa. Kwalifikacje zawodowe poszerzała poprzez uczestnictwo w praktykach konserwatorskich, na przyklad podczas praktyki muzealno-konserwatorskiej w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Posiada wiedzę o historycznych, tradycyjnych technikach i technologiach wykonywania dzieł, co pozwala jej na tworzenie kopii technologicznych. W dorobku zawodowym posiada liczne prace dokumentacyjne, badawcze i konserwatorskie wykonywane samodzielnie oraz w gronie doświadczonych zespołów konserwatorskich, które były realizowane przy wielu cennych obiektach zabytkowych w Polsce, (m. in. przy Archikatedrze św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Lublinie, Katedrze pw. św. Stanisława i św. Wacława w Świdnicy, Zamku Lubomirskich i Potockich w Łańcucie, Domu modlitwy Chewra Thilim w Krakowie, Kościele św. Piotra i Pawła we Lwowie, czy Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu).
Podczas prelekcji zaprezentowane zostaną rezultaty badań konserwatorskich nad historią zabytkowych - jak się okazuje: unikatowych w skali całego kraju - polichromii Domu Modlitwy Chewra Tehilim, znajdującego się przy ul. Meisela 18. Prelegentka przedstawi wizualizacje potencjalnej rekonstrukcji zabytkowych polichromii oraz zachęci słuchaczy do podjęcia namysłu nad tym, jak dbać o wspólne dziedzictwo historyczne. Opowie także o swojej praktyce konserwatorskiej i pracy z zabytkami.
-
Karolina Jakoweńko
Współzałożycielka Fundacji „Brama Cukermana” działającej od 2008 roku. Na skutek działań Fundacji zostały wpisane do rejestru zabytków woj. śląskiego oraz poddane renowacji zabytkowe polichromie znajdujące się w dawnym żydowskim domu modlitwy w Będzinie. W latach 2008 – 2010 Fundacja stworzyła szlak turystyczno-edukacyjny przedwojennych żydowskich przedsiębiorstw pod nazwą „Hurtownia Manufaktury” – na terenie Będzina, Sosnowca i Dąbrowy Górniczej. Od 2009 realizuje program “Świadkowie Historii: Będzin”, w ramach którego przeprowadzane są wywiady ze starszymi mieszkańcami miasta, pamiętającymi przedwojenny żydowski Będzin. Współautorka audioprzewodników po dziedzictwie żydowskim w 11 miastach województwa śląskiego pn. „Opowieści Nieobecnych”. Obecnie związana także z działalnością Domu Pamięci Żydów Górnośląskich (oddział Muzeum w Gliwicach), gdzie pełni funkcję kierownika. Laureatka nagrody im. Marii i Łukasza Hirszowiczów (2014), nagrody „Chroniąc pamięć” – nadawanej Polakom zaangażowanym w zachowanie dziedzictwa żydowskiego w Polsce i dialog polsko-żydowski (2013) oraz Zagłębiowskiej Nagrody Humanitas (2014).
-
Piotr Jakoweńko
Piotr Jakoweńko Współtwórca Fundacji Brama Cukermana działającej na rzecz zachowania pamięci o
żydowskiej społeczności Będzina. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na Wydziale
Grafiki na kierunku Projektowania Graficznego. Od 2006 r. pracuje jako niezależny projektant grafiki
specjalizujący się w grafice wydawniczej i projektach wystawienniczych. Od 2015 r. członek kolektywu
architektonicznego SENNA, w ramach którego odpowiada za grafikę identyfikację wizualną oraz
wystaw muzealnych m.in.:
- Wystawy stałej „Historia Żydów na Górnym Śląsku” dla Muzeum w Gliwicach (2016-2018);
- Wystawy czasowej „Obcy w domu. Wokół Marca 68” dla Muzeum Historii Żydów Polskich
POLIN (2018);
- Wystawy stałej „Beit Almim” w pawilonie na cmentarzu żydowskim na Bródnie dla Gminy
Wyznaniowej Żydowskiej w Warszawie (2018);
- Instalacji plenerowej „Bez cienia. Kryjówki getta warszawskiego” dla Muzeum Historii Żydów
Polskich POLIN (2022);
- Typografii w projekcie pomnika „Oneg Szabat” na cmentarzu żydowskim w Warszawie. (2022);
- Wystawy stałej „Spójrz-Przypomnij” w Domu Pamięci Płońsku (2021-2023);
- Wystawy czasowej Natalii Romik „Kryjówki – architektura przetrwania” (Warszawa-Szczecin-
Frankfurt, 2022-2024);
W Będzinie, podobnie jak w Krakowie, zachowały się dwa historyczne żydowskie domy modlitwy – w tzw. Bramie Cukermana oraz Mizrachi. Dwa oficjalnie uratowane, odrestaurowane oraz udostępnione dla zwiedzających. Kolejne dwa obecnie są w trakcie odkrywania i choć kondycja ich jest fatalna, to władze miasta być może podejmą próbę ich renowacji. Jak wiemy z będzińskiej Księgi pamięci podobnych miejsc przed wojną było ok. 80., jest więc czego szukać. Choć przedwojenna historia obu miast – Będzina i Krakowa – różni się, dzisiaj ciekawym wydaje się porównywanie współczesnych losów zabytków. W Krakowie oba zachowane domy modlitwy znajdują się na ulicy Meiselsa – w ścisłym centrum Kazimierza – dzielnicy doskonale rozpoznawalnej na całym świecie i słynącej z dobrze zachowanej tkanki dawnego żydowskiego miasteczka. W Będzinie, który jest smutny i pusty, domy modlitwy również znajdują się w centrum miasta wybudowanego przez dawnych mieszkańców. I choć Będzin nie słynie z turystycznej otwartości, to jednak domy modlitwy wydają się być należycie zabezpieczone i zagospodarowane. W Krakowie w jednym z domów siedzibę ma Centrum Kultury Żydowskiej, drugi jest… popularnym barem. O losach będzińskich historycznych domów modlitwy, długiej i wyboistej drodze do ich zabezpieczenia i odnowy, opowie Karolina Jakoweńko.
-
Michael Rubenfeld
Michael Rubenfeld to artysta i producent teatralny z Winnipeg, obecnie mieszkający w Polsce. Wielokrotnie nagradzany jako aktor i dramaturg, pracował na planach filmowych i deskach teatralnych w Kanadzie, USA i Europie. Wystąpił w północnoamerykańskiej premierze „Naszej Klasy” Tadeusza Słobodzianka w Toronto i Filadelfii. Michael jest obecnie dyrektorem artystycznym grupy teatralnej Selfconscious Productions. Wraz z Sarą Garton Stanley zrealizował cztery spektakle dla Selfconscious, w tym „We Keep Coming Back”, który ilustruje złożoności współczesnych polsko-żydowskich narracji, a swoją premierę miał w 2016 roku na Krakowskim Festiwalu Kultury Żydowskiej i Teatrze Kana w Szczecinie. Został ponownie pokazany w 2017 podczas FestivALTu, i od tego podróżował po Polsce i innych częściach Europy oraz Kanadzie.
[Po angielsku]
Spacer “Kazimierz UNSEEN” mierzy się z historią i współczesnymi wyzwaniami dotyczącymi żydowskiego dziedzictwa Kazimierza. Stoi w opozycji do „żydowskości” skomercjalizowanej, utowarowionej, sprzedawanej turystom i utrwalającej stereotypy. Spacer nie ucieka od tematów trudnych i często bolesnych, nieoczywistych i zaskakujących, które związane są ze współczesnymi wyzwaniami dzielnicy. Spacer ten powstał jako jeden z projektów FestivALTu. Jak tłumaczy Michael Rubenfeld, współdyrektor FestivALTu: Stworzyliśmy Kazimierz UNSEEN z miłości do żydowskiego dziedzictwa na Kazimierzu oraz z obawy o jego przyszłość. Jest to miejsce niezwykłe, ale także obarczone wieloma złożonościami i paradoksami, które tak się opatrzyły, że wydają się normalne. Właśnie z tym chcieliśmy się zmierzyć, dzieląc się naszymi przemyśleniami, zachęcając do bardziej krytycznego spojrzenia. Spacer w dużej mierze skupia się właśnie na miejscach dziedzictwa zlokalizowanych przy ulicy Meiselsa.
Mojše Band to zespół reprezentujący przede wszystkim żydowską tradycję muzyczną z Europy środkowo-wschodniej. Na scenie europejskiej dał się poznać za sprawą nowatorskiego podejścia do żydowskiego dziedzictwa z regionów dawnych Węgier. Zespół brał udział w wielu prestiżowych wydarzeniach i projektach muzycznych na całym świecie: Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Kultury Żydowskiej Mazal Tov! w Koszycach, Festiwalu KlezMORE w Wiedniu, Festiwalu Tachana HaRishona w Jerozolimie, Festiwalu Kultury Żydowskiej Šamajim w Třebíci, Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA we Wrocławiu, Pohoda Festival w Trenczynie, Sziget Festival w Budapeszczie, festiwalu Czech Music Crossroads i wielu innych. Odbył także trasę koncertową w Niemczech, Holandii, Polsce i Izraelu. Mojše Band to finaliści Światowego Konkursu Muzyki Żydowskiej w Amsterdamie w 2017 roku i zdobywcy prestiżowej nagrody Youtube Award tego konkursu za lata 2018-2019. Zespół regularnie mapuje także żydowskie dziedzictwo muzyczne z terenów byłej monarchii austro-węgierskiej, w ramach tej działalności publikując albumy z tytułami inspirowanymi nazwami konkretnych regionów (Zipserim ̶ Oberzips w 2018, Sárosi ̶ Šarišskí w 2020).